Mersin Sokak Kitapevi'nde Edebiyat Gönüllüleri'nin düzenlediği etkinlikte Prof. Dr. Dokgöz "Kadın ve Şiddet" konusunda bir söyleşi gerçekleştirdi.
Dokgöz, Kadına Şiddet, çocuk istismarı, cinsel istismar konularını değerlendirdiği söyleşisini salonu dolduran izleyicilerle hiperaktif biçimde ele alarak ortaya koydu.
Kadına şiddeti değerlendirirken dünyada da ve bizde de olduğu gibi kadına şiddetin her türlüsünün yaşandığını ifade eden Dokgöz, şiddetin önlenmesinde mevcut yasaların yeterli olduğuna dikkat çekti. Yasalar şiddetin önlenmesi için her türlü caydırıcı hükümleri olduğunu, şiddetin önlenmesinde yasaların yanı sıra bireylere toplumsal sorumluluk ve görevler düştüğünü ifade eden Dokgöz, her alanda olduğu gibi toplumsal bir bilincin oluşmasında en temel yolun eğitimden geçtiğinin altını çizdi.
Kentlilik bilincinin oluşturulmasına yönelik her türlü sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler ne kadar çok yapılırsa o kentte yapılırsa toplumsal olaylar daha aşağıya çekileceğini belirtirken, "Mersin'in sanatla kültürle anılmasını istiyorum. Değişim ve gelişime hepimiz açık olmalıyız." çağrısında bulundu.
Bir bilim insanı olarak kadına yönelik şiddetle ilgili bilimsel araştırmalar ve çalışmalar yaptığına dikkat çeken Dokgöz, erg gücünü elinde bulunduran erkekler, bu ergi toplumsal yaşamın her alanda "erg şiddetini" farklı biçimlerde kullandığını dile getirdi.
Mersin'de her yıl 250 çocuğun cinsel istismara uğradığını, bir o kadar da kadına cinsel istismar olduğunu kayıt altına verilerden öğrendiklerini belirten Dokgöz, "Bu çok yüksek bir oran. Bu konuyla ilgili TÜİK verilerinde cinsel istismar ve şiddetle ilgili olanları göremiyoruz. Veri yoksa sorunları çözemeyiz.Sorunları verilerle ortaya bilimsel olarak konulması gerekiyor. Bilimsel verileri ele alırken toplumsal yönünü de iyi anlatmalıyız. " dedi.
Karikatürü resim sanatının "yaramaz çocuğu" olarak gördüğünü ifade eden Dokgöz, resim sanatı, karikatüre göre elit kalırken; karikatür, köylerden tutun kahvelere kadar her türlü sosyal ve toplumsal çevrede, sosyal medyada gerekse diğer iletişim araçlarıyla çok kolay herkese ulaşıyor." sözüyle etki alanının büyüklüğüne işaret ediyor.
Dokgöz, "Bilimsel çalışmaları sonuçlarını halka kolay bir dille anlatamıyoruz. Ama istismar ve şiddetle ilgili verileri topluma karikatürle anlatıyorum. Gerçek karikatür, okuru rahatsız eder, karikatürün gücü burada, insanı rahatsız etmeli." sözüyle toplumun dikkatini çekmeyi amaçladığına belirtiyor.
54 maddeden oluşan Uluslararası Çocuk Hakları Sözleşmesi, Çocuk Anasayası niteliğinde olduğunu, bu sözleşmeyi Türkiye'nin imzaladığını hatırlatarak, Uluslararası Çocuk Hakları sözleşmesinin Anayasanın 90. maddesine yer alığını hatırlatan Dokgöz, bu yönüyle "iç hukuk" halini adığını, çelişki halinde imzalanan uluslararası sözleşmenin geçerli olduğunu, hukukçular bu sözleşmeyi referans alarak değerlendirmesinin önemine dikkat çekti.
Dokgöz, "Bilimsel Toplantılarda bu sözleşmeler etrafında her kesimle bilimsel çalışmalar yapıyoruz, tartışıyoruz, değerlendiriyoruz ama bunu bir türlü kamuoyuna doğru anlatamıyoruz. Çizdiğim karikatürlerle, dinamikleri harekete geçirmenin yolu olarak düşünüyorum. Edebiyatın, sanatın toplumun her kesimiyle buluşması, toplumsal değerlerin artmasında en etkili yoldur. Benim de yaptığım budur" sözüyle karikatürün etkili bir sanat olduğuna dikkat çekti.
Söyleşi, konukların sorularının yanıtlanmasıyla sona erdi. Söyleşi öncesinde şair eğitimci Ali Yedigöz Nazım Hikmet'in "Kadınlarımız" şiirinin yanı sıra "Ünzile" adlı şiiri seslendirdi.
Söyleşi etkinliğinin ardından karikatürist, adli tıp uzmanı Prof. Dr. Halis Dokgöz, okurlarına kitaplarını imzaladı.
Halis Dokgöz Kimdir?
Karikatürist Dokgöz Çorum'da doğdu. 1989'da 19 Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi'nden mezun oldu. İstanbul Üniversitesi'nde Adli Tıp ihtisasını 1999'da tamamladı. Prof. Dr. Halis Dokgöz, halen Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Ana Bilim Dalı öğretim üyesi olarak olarak görev yapmakta.
1985'te başladığı karikatür çizimleri ilk kez "Kılçık" Dergisinde yer aldı. Daha sonra "Gırgır", "Limon", "Çarşaf" gibi okurların büyük ilgisini çeken çok büyük tarjlı gülmece dergilerinde karikatürleri yer aldı.
İlk karikatür kitabı "Güneşin Girmediği Yere" 1989'da yayınlayan Dokgöz, "Çizgisel", "Çocuk Hakları", "Karikatür ve Kadın" adlı kitapların yanı sıra "Metafor" adlı kitabı 2019'da Beşbalık yayınevi'nden yayınladı.
Salih Pala
MERSİN KENT HABER