Dersimiz Özgüven ve Köy Enstitüleri

Mehmet Babacan

22-08-2020 11:49

Doğanın küçücük bir öğesidir insan nesli. Kuşkusuz, genleriyle getirdiği farklı özellikleri ve yetenekleriyle, başından büyük işler başarmaktadır. Bu kalıtımsal değerleri, çağcıl verilerle güçlendirerek kullanma atılımına da, cesaret ya da “ Özgüven” diyoruz. Bu sürecin, yıllar boyu gelişerek yinelenmesi; yaşam dediğimiz zaman dizge-sini oluşturur. Ancak bu sürece, beynin kendi çabasıyla üretimleri yeni bir anlam katmışsa, özgüven de güç kazanır; yeni atılımlara hazırlanır. Bunun yerine süreci, “ Alınyazısı”, “ Kader” “ Kısmet” gibi hayali kavramlarla beslemeye çalışmak; özgüveni ve üretkenliği engellediği gibi; yılgınlaşma psi- kolojisini güçlendirdiği de bilinmektedir. Nedeni ve niçini anlatılmadan yapılan her yönlendirme etkinliği, özgüven gelişimini engelleyicidir. Gelenek- Göreneklerden gelen ve dinsel içerikli “ Terbiye” anlayışı, çocukta ciddi özgüven yıkımına neden olmaktadır. Hatta tüm yönetimler, özgüveni verimli şekilde kullanma eğitimi yerine; onun gücünü kırmayı ya da kurallarla sınırlamayı yeğlemişlerdir. Çünkü özgü- ven örgütlenmesi, devrimci atılımın can damarıdır. *** Ancak, yansız bir güçtür özgüven. Ona göre, yapılacak işin yararlı ya da zararlı olması hiç fark etmez. O nedenle, özgüven duygusunun güçlendirilmesi ve yararlı işlere yönlendi- rilmesi, son derecede önemli bir konudur. Eğitim- Öğretim Sisteminin baş sorumluluğudur bu. “ Cahil cesur olur/olmaz”, sadece bir kördöğüşüdür. • Eğitim- Öğretim etkinlikleri; yaşam dönemine uygun kültür ve üretim becerisini kazandırırken; bireye, “ İnsan Hak ve Özgürlükleri” kapsamında “ Yurttaşlık Bilinci”ni de özümletmeye çalışır. • Elde edilen bu bilgi ve becerilerin de, başarılı şekilde hayata geçmesini sağlayacak atılım gücü “Özgüven”dir. Çünkü özgüven, insan beyninin özgürlük fonksiyonudur. Çünkü özgür olmayan üretemez O nedenle “ Laiklik İlkesi”, özgüvenin zincirlerden kurtulma mücadelesinin adıdır ve başarısıdır. Yani “ Özgüven”, programlara adı konulmamış ciddi bir dersin adıdır. Köy Enstitüleri Eğitim Sisteminde, ana eksenlerden birisidir o. Köy Enstitülerinde tarım işlerinden, spor etkinliklerine kadar, her çalışmanın sonunda, mutlaka değerlendirme yapılırdı. Bu değerlendirmelerde: • Değerlendirme yapabilme düzeyi gelişirdi. Çünkü bilmeyen sağlıkldeğer- lendirme yapamazdı. • Eleştiri- Öneri ayrılmazlığı kavranırdı. Çünkü önerisiz eleştiri kötüleme- den başka bir anlam taşımazdı. • Tamamlama ve yoğunlaştırma yoluyla, yardımlaşma ruhu geliştirilirdi. • Sergilenen etkinliklerin, toplumsal yaşamdaki yeri ve önemi kavranırdı. • Bu amaç ve saptamalar gerçekleştiğinde doğacak başarı motivasyonu, özgüvenin en güçlü tetikleyicisiydir. O özgüven ki, yeni başarıları yaratacak atılım gücüne, kaynak olacaktır. *** Anımsanacağı gibi, Köy Enstitülerinin “ Haftalık Değerlendirme Toplantıları” olurdu. Bu toplantılar, adeta hesap sorma toplantılarıydı. Okul yönetiminden, öğrenciye, işçiye kadar, herkesin söz hakkı vardı. Okulu nöbet sistemiyle birlikte yönettiğimiz için, aynı zamanda kendi kendi- mizi değerlendirmiş oluyorduk.: • Yanlış ya da eksik görülen işler eleştirilir ve önerisi de birlikte sunulurdu. • Eleştiriler en yetkili kişi tarafından yanıtlanır ( yönetim sırrı) denmezdi. Bu değerlendirme etkinlikleri, “ eleştiri ve öneri” bütünselliğini kavratan ve düşünceyi ortaya koyarak “ Özgüven”i güçlendiren birer ders idiler. *** Köy Enstitülerinde, özgüvene bu denli önem verilmesinin nedeni ne idi? Genç Türkiye Cumhuriyeti’nin, vakit geçirmeden, gerçekleştirmek istediği amaçları vardı. Nelerdi bunlar?: • İnsan Hak ve Özgürlükleri bilincini almış bir toplum yaratmaktı. • O toplumu yurttaşlık bilincine ulaştırmaktı. • Üretim güçlerini acilen, çağcıl bilim ve teknoloji ile donatmaktı. • Dünya kamuoyunda, yeni Devletin kimliğini kanıtlamaktı. Kuşkusuz bu amaçları gerçekleştirebilmek için, toplumu yoğun bir eğitimden geçirmek gerekiyordu. Bu eğitim, pozitif bilim ve teknoloji kültürünü ulusal değerlerle kaynaştırıp, topluma yansıtacak öncülerle sağlanabilirdi. Bu atılımı gerçekleştirecek aydınlar ordusunun ana eksenini, kuşkusuz öğret- menler oluşturabilirdi. Öyleyse o öğretmenler ordusunu, acilen yaratmak gerekiyordu. Köy Enstitülerini yaratan gereklilik bu idi işte. Ama bu öğretmen, hem öğretici, hem eğitici; hem planlayıp uygulayıcı olma- lıydı. Yani öyle bir lider ki, uzaktan talimat vermekle yetinmeyen; bizzat üretimin İçinde, “ Yaparak- Yaşayarak” öncülük etmeliydi. İşte özgüven bunun için önemliydi. Köy Enstitülerinin özgüven yaratma mücadelesini yaşamsal sayması bunun içindi. Çünkü, özgüven örgütlenmesi devrim demekti. 21. 8. 2020 Mehmet BABACAN
DİĞER YAZILARI 23 NİSAN ULUSAL BAĞIMSIZLIK VE ÇOCUK BAYRAMI 01-01-1970 03:00 17 NİSAN KÖY ENSTİTÜLERİ GERÇEĞİ 01-01-1970 03:00 BEN BİR EKONOMİSTİM 01-01-1970 03:00 ÖZGÖREN KÜTÜPHANESİ 01-01-1970 03:00 YAŞAMDAN DERS ÇIKARMAK 01-01-1970 03:00 PSİKOLOJİK SAVAŞ 01-01-1970 03:00 VURMA ABALIYA 01-01-1970 03:00 Sevginin Billurlaşmasıdır Ağlamak 01-01-1970 03:00 ÇOK UZAKLARDA KALDI ÇOCUKLUĞUM 01-01-1970 03:00 2022 HEY HEY 01-01-1970 03:00 CHP İKİNCİ YÜZ YIL VİZYONU 01-01-1970 03:00 TURİST ÇEKMENİN YOLU 01-01-1970 03:00 DÜZİÇİ KÖY ENSTİTÜSÜ'NDEN ADANA'DA 19 MAYIS 01-01-1970 03:00 KÖY ENSTİTÜLERİNİN KURUCUSU TONGUÇ BABA GİRDİ RÜYAMA BUGÜN 01-01-1970 03:00 MALTA’DA SÜT NASIL SATILIR? 01-01-1970 03:00 ÇOCUKLUĞUMDA ÇANAKKALE ŞEHİTLERİNİ ANMA ETKİNLİĞİ 01-01-1970 03:00 BAŞBAKAN ECEVİT İLE BİR ŞAFAK VAKTİ 01-01-1970 03:00 PİPET MUCİDİ BENİM 01-01-1970 03:00 ÖDÜL TÜKRÜĞÜ 01-01-1970 03:00 MİLENYUM DERKEN GELDİ 2021 01-01-1970 03:00 İlk Gözağrısı 01-01-1970 03:00 BİR FESTİVAL ANISI VE MUSA EROĞLU 01-01-1970 03:00 Hoşgörü ve Eğitim 01-01-1970 03:00 KOMUT VE ÇOCUK 01-01-1970 03:00 ŞİİR ve YETENEĞİN BESLENMESİ 01-01-1970 03:00 BESTENİGÂR 01-01-1970 03:00 BİR YAŞAM ÖYKÜSÜ 01-01-1970 03:00 TOROSLAR’DA YAŞAM ERKEN BAŞLAR 01-01-1970 03:00